Google’ın oyun hizmeti Stadia’nın nasıl kullanılacağını açıklayan 7 soru

Google’ın Mart ayında duyurduğu Stadia hizmeti ile video oyun dünyasına adım attı. Dev markaların rekabet ettiği sanayiye adım atmak için en mantıklı planı çizen Google, YouTube ile video oyunları ayağımıza getiren ‘Stadia’yı tanıttı.

Stadia, bir oyun konsolu ve oyun mağazası değil. Video oyunları sunucularda çalıştırıp videoyu size sunacak bir hizmet. Böylece istediğiniz bir oyunu oynamak için hiçbir donanım almanıza gerekmeyecek (oyun keyfini artırmak için yapmak isteyeceğiniz şahsi alımlar hariç).

Google CEO’su Sundar Pichai, Game Developers Conference (GDC) 2019’da yaptığı sunumda, “Video oyunları Chrome tarayıcısı ile Chromebook, Chromecast ve Pixel cihazları aracılığıyla 2 milyar insana ulaştıracaklarını” ifade etti. Pichai, zamanla Stadia’nın daha fazla tarayıcı ve platformda da hayata geçeceğini belirtti.

Chrome, dizüstü veya masaüstü bilgisayarınızı kullanarak Stadia kullanacağınız ara platform olarak beliriyor. Stadia üzerinden oyun oynarken sahip olduğunuz herhangi bir kontrol cihazını kullanabilirsiniz. Yani bir PS4, Xbox One veya Nintendo Switch ile Stadia üzerinde oyun oynamak mümkün olacak. Google, ileride kendi oyun kontrol cihazını da sunacak.

Chromecast’in satıldığı ülkelerde televizyonları Stadia uyumlu hale getirmek mümkün olacak. Android dünyasına bakıldığında ise Stadia henüz Google Pixel telefonları ile sınırlı. Zamanla Stadia’nın tüm Android cihazlara yayılması bekleniyor ki, böylece hizmetin erişeceği tüketici sayısı ciddi ölçüde artmış olacak.

[Stadia]

GDC’de dikkat çeken bir nokta, Stadia’nın uyumlu olduğu cihazlardan bahdedilirken Apple’ın isminin geçmemiş olması. Buradaki sebep Apple’ın belirlediği kullanım politikası gibi görünüyor. App Store’da yer almayan üçüncü parti uygulamaların satışına izin verilmiyor. Bu aşamada iPhone ve iPad kullanıcılarının alternatif platformlar kullanması gerekecek.

Stadia, 2019’un sonuna doğru aktif olacak. Google, ilk kez adım attığı bir alanda iş ve dağıtım modeli gibi birçok kritik ayağın üzerinden geçmeye devam ediyor. Aktif olacağı gün gelene kadar Stadia ile öne çıkan birkaç soruyu hızlıca cevaplamış olalım:

1- Stadia’da oyun seçimi nasıl olacak?

Stadia, oyunların yayınlanacakları cihazlarda kısmen yeniden kodlanmasını gerektirecek. Ubisoft gibi dev stüüdyolar birçok platformda yayınladıkları oyunlardan dolayı bu alanda uzman olsa da, bu alanda yeni bir firmanın özelleştirilmiş bir hizmet için çok daha iyi hazırlık yapması gerekiyor. Stadia Games ve Entertainment oluşumunun başında yer alan Jade Raymond, “Google teknolojisini partner oldukları orta ve büyük ölçekli stüdyolara sunmak için üçüncü parti geliştiriciler ile çalışacaklarını” belirtti. Buradan Stadia ile sunulacak tüm oyunların özel bir optimizasyon sürecinden geçeceğini anlayabiliriz.

2- Stadia’nın maliyeti ne olacak?

Bu aşamada Google’ın neredeyse hiç bilgi yok. Stadia’nın üyelik ücreti ne olacak, YouTube’un mu yoksa YouTube Red’in (premium) mi parçası olacak? Oyunların bedava oynama süreci olacak mı, satın mı alınacak, yoksa reklam içeriği ile mi sunulacak? Bunlar henüz belli olmasa da bedava veya premium kullanıcıları için kafa karıştırmayacak modeller sunulacağı düşünülüyor. YouTube üzerinden oyuna başlanacağı zaman 5 saniyelik bir reklam girişi olabilir, oyun içinde de belli aralıklarla reklam belirebilir. YouTube Red kullanıcıları ise reklamdan muaf olarak oyun oynayabilir.

3- iOS kullanıcıları ne yapacak?

Apple ve Google arasındaki rekabet ne kadar güçlü olsa da, Stadia’nın her iki firma için kazan-kazan potansiyeli sunduğunu anlamak zor değil. Apple mobil gelirleri çok yüksek olan bir marka ancak App Store üzerinden sunulmayan hiçbir uygulamaya direkt satış şansı vermiyor. GDC sunumunda Apple hakkında tek kelime geçmemesi Google’ın uzun dönemde iOS cihazları düşünmeyeceği anlamına gelebilir. Ancak Stadia için özel bir uygulama hazırlanmasına izin vermesi halinde, Apple kar getirisi bol bir kanaldan yararlanabilir. Tabii rakibinin de bolca kazanamasına razı olursa.

[Stadia]

4- Çoktan sahip olduğunuz oyunlar ne olacak?

Steam Link gibi bulut platformlarının sunduğunu en büyük özellik, bir oyunu satın aldıktan sonra istediğiniz cihazda tecrübe edebilmeniz. İsterseniz 65inç TV’de surround ses sistemi ile oynayın, isterseniz Wi-fi bağlantısı güçlü bir kahve dükkanında vakit öldürün (çok belli etmeden oynarsanız iyi olur). Stadia için şu an oyun kullanımının nasıl işleyeceği belirli değil. Stadia oyunlarının birçok platformda oynanabileceği, hatta kaydettiğiniz yerden başka cihaz üzerinde devam edebileceğiniz belirtilse de, bu vaatler ne kadar gerçek olacak şu an belirsiz. Google’ın bu aşamada en çok dikkat etmesi gereken, çokça rastlanan dolandırıcılık vakalarını nasıl engelleyeceği.

5- Görüntü kalitesinden nasıl olacak?

Gecikme süresi sadece birkaç milisaniye ile sınırlı 1080p kalitesindeki görüntü kalitesi Stadia gibi bir hizmet için bir seviye. Yine de, kısaca eklememiz gereken not özellikle mobil cihazlarda sıkıştırılacak görüntünün birçok detayı belirsiz kılacağı. Bir konsol veya masaüstü bilgisayara yapacağınız yatırım ile çok daha üstün bir görüntü kalitesi alacağınız kesin. Stadia’nın kolay tüketilecek oyunlara mı odaklanacağı yoksa AAA seviyesine kadar çıkıp çıkmayacağı da belli değil. Bu aşamada her tür oyuna başarıyla erişen Nintendo Switch’e de rakip olabilecek kalitede içerik sunabilmesi şart.

6- Çoklu oyuncu seçeneği nasıl çalışacak?

Çevrimiçi oyun dünyasının büyük kısmını oluşturan çoklu oyunlar Stadia için ne kalitede mümkün olacak şu an belirsiz. Stadia’da hesabınızı açtıktan sonra otomatik oyuncu eşletirmesi veya belirli kişilerle oyun ayarı nasıl olacak? IP sorunları yaşanacak mı? Binlerce oyuncunun olacağı sunucularda güvenlik nasıl sağlanacak? Her bölgede bağlantı hızı ve çoklu oyun ayarları yeterli olacak mı? Stadia PUBG gibi oyunları kaldıracak bir platform olacaksa, Google’ın birçok deneme yapacağı şüphesiz.

7- Google izleyicileri “oyunculara” dönüştürmeyi başarabilecek mi?

YouTube, hayata geçtiği 2005’ten bu yana video izlemenin keyfini en dorukta yaşadığımız platform özelliğini taşıyor. Şahsen kulaklığımı takıp akıl telefonumun ekranında en sevdiğim film sahneleri arasında geçiş yapmayı seviyorum. Twitch ise müptelası olduğum Starcraft ve WOT (World of Tanks) kapışmalarını saatlerce izlediğim platform. Şurası bir gerçek ki oyun oynamanın yanı sıra izlemekten veya sadece video izlemekten hoşlanan çok büyük bir kitle var. Bu kitle oyun severlerin de neredeyse tümünü içeriyor. Kısaca, Google temelinde yatan davranışı değiştirerek kullanıcıları oyun oynamaya yöneltebilecek mi? Microsoft tarafından 2016’da satın alınan Mixer (önceki ismi Beam) “İzlemeyi bırakın, oynamaya başlayın” sloganı ile hayata geçti. Bugüne dek bir patlama yaptığı da söylenemez. Google, prototipi çok da başarılı görünmeyen aynı yaklaşımı başarabilecek mi?

Mufit Yılmaz Gökmen

Mufit Yılmaz Gökmen

Teknoloji, tasarım ve motivasyon dolu Kolektif House dünyasından en son haberler, etkinlik duyuruları ve sürprizler için haftalık bültenimize kayıt ol. Merak etme, fikrini değiştirirsen dilediğin an ücretsiz olarak bülten üyeliğini sonlandırabilirsin.